Şirket Kurmak için Gerekenler Nelerdir?
Şirket Kurmak için gereken Her şey
Table of contents
- 1-Şirketi Kim Kuruyor, bu iş için avukata mı gitmek lazım mali müşavirlik firmasına mı?
- 2-Banka Seçimi veya çalışılacak şube seçimi
- 3-Şirket kurulduktan sonra çalışılacak mali müşavirlik firması seçimi-(Zaten kuruluşta da seçmiş olabilirsiniz)
- 4-Avukat ile çalışmak zorunlu mu? veya gerekli mi?
- 5-Demirbaşları Sigortalatma Konusu-
- 6-Bireysel Emeklilik Konusu
- 7-Şirketinizin türünü, adresini ve sermayesini belirlemeniz gereklidir.
- Özmen Mali Müşavirlik İletişim
Şirket kurduktan sonra belli bir süreç içinde karşınıza çıkabilecek, size benzer kişilerin başından geçmiş, tecrübe edilmiş konulardan hareket etmek son derece mantıklı olduğu için o şekilde yazıyı kurguladım.
Hayat başkalarının tecrübe ve deneyimlerinden faydalanmamak için çok kısa, bir de chatgpt kullanmamak için :)
Yazı biraz daha anonim veya limited şirketler için gibi ama şahıs firması sahiplerinin de işine yarayabilir.
Yazı çok uzun olmaması için bütün maddelerin detayına inemedim arkadaşlar
1-Şirketi Kim Kuruyor, bu iş için avukata mı gitmek lazım mali müşavirlik firmasına mı?
Fark etmiyor. Önemli olan doğru düzgün kurulması şirketin. Peki şirketin doğru düzgün kurulması ne demek ?
Kuruluş süresinde süreleri kaçırıp “dakika 1” ceza yememek demek (Avukat arkadaşlar kuruyor ise genelde ticaret sicil aşamasından sonra müşavirlik firmasına süreci devrediyorlar, zamanında devir olmazsa süre kaçıyor, şirketi avukat kuruyor ise mali müşavirlik firması ile aralarında iletişimin sıkı olması lazım)
Şirketin düzgün kurulması ayrıca şu demek; sizin ne yapacağınızı tam anlayıp şirketin ana sözleşmesinin o şekilde hazırlanması demek.
Mesela; yatırım alacaksanız anonim şirket kurmanız lazım
Yabancı personel çalıştıracaksanız sermayenizin en az 100.000 TL olması gerekli
Hiç inşaat ile ilgili bir iş yapmayacaksanız gayrimenkul kiralama, satma vb. yazmanıza gerek yok. Yazarsanız ana sözleşmenizde bu tip şeyler yazdığı için ileride bazı vergi avantajlarını kaybedebilirsiniz.
Yurt dışına yazılım tasarım veri analizi gibi hizmetler veriyorsanız da bunların ana sözleşmede olması lazım. Yoksa % 50 vergi avantajını uygulayamıyorsunuz
Daha böyle birçok konu var. O yüzden internetten ana sözleşme indirip şirket kuruluş olmamalı. Doğru düzgün kurulmalı derken bu konulardan bahsediyorum.
2-Banka Seçimi veya çalışılacak şube seçimi
Banka seçerken ilk akla gelen dikkate alınması gereken konular şunlar olabilir;
Hesap açmak veya kredi kartı vermek için sizi yoracaklar mı?
Şubede sizinle ilgilenen kişilerin yeni şirket kurmuş kişilerin sorularını dinleyecek sabrı veya bilgisi var mı?
Şirket kurulduktan sonra imza sirküleri, ticaret sicil gazetesi gibi evraklar ile bankaya gidip şirket adına hesap açmanız ve artık her türlü tahsilatı o hesap/hesaplardan yapmanız gerekli.
Personel sayınız artınca siz sormadan maaş bankası olurlarsa promosyon verdiklerini söyleyecekler mi?
Eft/Havale masrafı alacaklar mı? Alacaklar ise sizin hesapta tuttuğunuz miktar için rekabetçi bir faiz oranı sunabilecekler mi?
Mesela çok başa geldiği için yazmak istiyorum. Sigorta ödemeleriniz için talimat veriyorsunuz, zamanında ödenmezse sigortada indirim gidiyor. O yüzden bu ödeme çok önemli. Bankadaki hesabınızda para var ama sigortanın çekileceği hesapta yok, başka hesapta para dururken gecikmeye girmemeniz için süpürme özelliği diye bir özellik var. Başka hesaplarda da para var mı yok mu bakıyor sistem. Bu konuyu çalışacağınız bankaya sorabilirsiniz.
3-Şirket kurulduktan sonra çalışılacak mali müşavirlik firması seçimi-(Zaten kuruluşta da seçmiş olabilirsiniz)
Şirketiniz olduğunda bir mali müşavirlik firması ile çalışmanız zorunlu.
Neden zorunlu; çünkü şirketin devlete vermesi gereken beyannameler var.
Bu beyannameleri de şirket sahiplerinin kanunen vermeye hakkı yok. Bu konuda yetki almış kişi ve kurumların vermesi gerekiyor. En basit şekilde bu nedenle çalışmanız gerekli.
Mali müşavirlik firması seçiminde birçok kriter var.
Biraz araştırma yaptığınızda size uygun olacak firmayı bulmanız uzun sürmez zaten. Ama en azından sektörünüzde faaliyet gösteren firmalar ile çalışıyorlar mı, tecrübeleri var mı o konuları sormak ayıp bir şey değil :)
4-Avukat ile çalışmak zorunlu mu? veya gerekli mi?
Eğer anonim şirket kurduysanız ve sermayeniz 1.250.000 TL’nin üzerinde ise evet zorunlu. 2024 yılı başından itibaren tutar 250 binden 1.250.000 TL ye çıktı.
Bu tutarın altındasınız veya limited şirket kurdunuz zorunlu değil ama gerekli olabilir.
Mesela firmayı kurdunuz müşteri veya müşteriler ile sözleşme imzalayacaksınız, sözleşme geldiği gibi imzalayıp gönderirseniz biraz işler karışabilir.
O yüzden sizin için kritik olan işlemlerde, sözleşmelerde avukat gerekli arkadaşlar. Biliyorum maliyet ama;
Kritik sözleşmelerde
ve kritik personel iş sözleşmelerinde avukattan görüş almak lazım.
Önleyici hukuk en ekonomik olanı, olduktan sonra avukatlardan aynı rakamlarda hizmet alamıyorsunuz.
5-Demirbaşları Sigortalatma Konusu-
Hızlı büyüyen şirketlerde genelde gördüğüm unutulan bir konu oluyor sigorta konusu. Artık uzaktan çalışma olduğu için ister istemez bilgisayarlar dışarıda sağda solda düşebiliyor, kırılabiliyor, çalınabiliyor. Şimdi örnek olarak bir macbook dünya para, personeliniz çaldırdım dediğinde canınız çok sıkılabiliyor.
Bazı uzaktan çalışan ekiplere bilgisayar kiralaması yapan şirketler de var. Onlar ile çalışılması da mantıklı olabilir.
6-Bireysel Emeklilik Konusu
Başka bir unutulan konu; personel sayınız 5'i geçtikten sonra bireysel emeklilik sistemine dahil olup, personel maaşlarında kesinti yaparak sisteme yatırmanız lazım. İsterse personel bir ay sonra sistemden çıkabilir ama sizin şirket olarak sisteme dahil olmanız gerekiyor.
Sonuç olarak; şirket kurduktan sonra belli dönemlerde belli konularda dışarıdan hizmet alınmasına ihtiyaç duyulabiliyor. Örnek olarak ilk başta lüks bir maliyet gibi gelen insan kaynakları süreçleri (aday mülakat görüşmelerinden, teklif dökümantasyonuna kadar) bir süre sonra şirket sahiplerinin bütün mesaisini alan operasyonel bir sürece dönüşebiliyor. Bu nedenle bir kontrol listesi hazırlayıp hangi iş outsource edilebilir diye maliyet-fayda analizi yapmakta var.
7-Şirketinizin türünü, adresini ve sermayesini belirlemeniz gereklidir.
Türkiye'de temelde 3 tip şirket kurabilirsiniz. Bu şirketler;
Özmen Mali Müşavirlik İletişim
Merkez Ofis
Deluxia Palace A-157-A 158 Teknik Yapı Batı Ataşehir-İstanbul
Operasyon Merkezi
Gold-TRC Plaza -Altay Çeşme Mah. İTO Hizmet Binası No:19 Kat-6 Maltepe-İstanbul
Mail adresimiz info@ozmconsultancy.com
İletişim numaralarımız
0216 510 59 19
0216 510 59 20
0216 352 29 61
0216 371 07 46
Mobil: 0 506 682 96 55