Şirket Kuranların Bilmesi Gereken 7 Kural

Şirket Kuranların Bilmesi Gereken 7 Kural

Şirket Sahiplerinin Bilmesi Gereken 7 Kural

Çok uzun süredir şirket sahibi olan ama temel vergisel bilgiler konusunda tereddüt yaşayan şirket sahipleri ile tanışınca; (nasıl okuldan mezun olununca ilk çalıştığınız şirket çok önemlidir ve iş hayatınızın devamında çalışma tarzınızı büyük ölçüde belirler), şirketinizi kurduktan sonra da ilk 6 aylık dönemin bence en az o kadar önemli olduğunu düşünmeye başladım.

İşte o yüzden ilk defa şirket kuracaklara faydalı olacağını düşündüğüm bazı noktalara bu yazıda değinmek istiyorum.

Umarım faydası olur.

1-Rutinler oluşturun.

Şirketiniz kurulduktan sonra her ay aynı işleri tekrarlayacaksınız .O yüzden herkes muhasebe işleri çok sıkıcı diyor zaten :) ama yapacak bir şey yok.

Örnek olarak;

  • Faturaların düzenlenmesi

  • Vergilerin ödenmesi

  • Giderlerin ve Gelir evraklarının müşavirlik firmasına iletilmesi

  • Diğer bir çok konu

Her ay neyi, ne zaman yapacağınız ile ilgili kontrol listeniz mutlaka gözünüzün önünde olsun ve o tarihleri kaçırmayın. Hangi işi ne zaman ve nasıl yapacağınız ile ilgili aşağıdaki yazının size faydası olabilir.

2-Temel muhasebe ve finans bilgisine sahip olun.

Bu noktada zaten benim lisede matematiğim de iyi değildi gibi bir açıklama geçerli değil, çünkü sadece 4 işlem bilmek yeterli oluyor :)

İlk olarak bir firma hangi vergileri öder, neden o vergi çıkar gibi konularda 90' lardan kalma plaza jargonu ile ifade edersem ile “mindset”inizi doğru oturtun.

KDV ödemesinin vadesinden önce tahsil ediyorsanız en azından tahsil edemeden KDV ödemiş olmazsınız.

Yurt içine satış yapan karlı bir şirket olarak neden bize katma değer vergisi çok çıkıyor diye düşünüp eksik bir şey mi yapıyoruz acaba diye canınız sıkılmasın mesela. Çünkü katma değer vergisi doğası itibari ile aracı olduğunuz bir vergi müşterinizden alıp, devlete ödüyorsunuz. Karlı sattığınız için de ödemeniz tabii ki çıkacak.

Veya şirketinizde her yıl personel sayısı artarken, özellikle hizmet işletmelerinde üst üste 3 senedir zarar etmenin mantıklı bir açıklaması olamayacağını da bilirseniz, günü değil şirketinizi kurtarırsınız.

Çünkü geriye dönük vergi cezaları son derece üzücü..

3–Personel Çalıştırmadan Önce Sorumluluklarınızı Bilin.

Operasyonel süreçler çok vaktimi alacak hemen personel alayım derseniz gereksiz katlanılan maliyet, “şimdi personel maliyeti yüksek olur” diyerek core işinizden fazlası ile zaman ayırıp operasyonel süreçlere dalmanız ise alternatif maliyet.

O yüzden ilk defa hangi iş için ve ne zaman personel istihdam etmeniz gerektiği ile ilgili zamanlamayı doğru yapmak gerekli.

Sonrasında da hukuki ve mali sorumluluklarınızı yerine getirmeniz tabii ki;

4-Ödeyeceğiniz Vergiyi Önce Kendiniz Hesaplayın.

En çok size sormaları gerekli :)

Müşavirlik firmasına göndereyim acaba kutumdan ne çıkacak gibi bir durum oluyorsa geçmiş olsun.

En azından aşağı yukarı kendi durumunuzu takip etmeniz ve ne zaman ne vergi ödeyeceğinizin projeksiyonunu baştan müşavirlik firmanız ile yapmanız gerekiyor.

Yani ay içinde 200.000 TL fatura düzenleyip, sonrasında bu vergi nereden çıktı durumuna düşmeden hazırlıklı olmak lazım :)

Nasıl iyileştireceksiniz ? (Zor değil)

Basit bir excel tablonuz olması yeterli, düzenlendiğiniz faturaları ve giderlerinizi yazıp başka bir sayfada formül ile gelir-gider * vergi oranınının sonucunu görürseniz ve tabloyu güncel tutarsanız ödeyeceğiniz vergi tutarını her gider ve gelir hareketinden sonra takip edebilirsiniz.

İsteyen arkadaşlar ile excel örneği için bize ulaşabilir.

5-Hesabınızı Kış Tutun, Yaz Gelirse Sevinirsiniz.

Daha havalı ifade edersek sürdürülebilirliği sağlayın.

Yani bir anda çok kazanıp, ölçmeden biçmeden, bankaların hepsi kapıda kredi veriyor diyerek yeni yatırım, harcama yapmayın.

Daha fatura kesmeden sahibinden.com dan araba bakmaya da başlamamak lazım :)

Mesela küçük, orta ölçekte inşaat firmalarının konkordato ilan etmesinin nedeni bankalar değil. Bankaların işi zaten para satmak, faiz kazanmak ne yapsınlar bağışlasınlar mı ?

Küçük ve orta seviyedeki inşaat firmalarının batması ve çıkmaza girmesinin nedeni; sürdürülebilirliğin ne olduğunu bilseler bile uygulayamamaları.

Çok genel konularda akıl veriyor gibi olmak istemiyorum ama çok az çaba ile çok yol kat edilebilecek bir alan vergi-muhasebe ( gerçekten karışık değil)

Nasıl uygulayacaklardı ?

Tabii ki finansal modelleme ile. Optimum işletme sermayesi, kaldıraç oranı gibi finansal terimleri bilen yol gösteren finansal danışmana bütçe ayırmaları gerekiyordu. (Mali müşavir değil !).

Ama maalesef paralar arabaların bir yeni modeline gitti. Bağdat Caddesi Müteahhiti olarak ifade edilen etrafımda bu şekilde en az 4 firma biliyorum. Dairelerinin hepsi banka ipotekli duruyor.

6-Doğru Kişilerden Akıl Alın.

Fazla mütevaziliğin sonu vasat insandan akıl almaya döndüğü için ayakları yere basan, doğru insanlardan akıl almak önemli :)

Kendilerini mentor diye ifade etmeleri , havalı terimler kullanmaları açıkcası belki belli bir yaşa kadar göz boyayabiliyor ama tecrübeniz arttıkça durum değişiyor.

Ben örnek veya fikir alacağım insanların kimler olması gerektiğine önceki iş hayatlarında neler başardıklarını ve bunu nasıl ifade ettiklerine bakarak karar veriyorum. Biri, yüz anlatan insanlardan Tolstoy’un aksine uzak duruyorum :)

İnsanları yalan söylediklerinde dinlemeyi severim. Çünkü olmak istedikleri ama olamadıkları insanları anlatırlar.

7-Evraklarınızı iyi saklayın. Resmi Dökümanları Tanıyın. Terimlere Hakim Olun.

Vergi kanunlarına göre 5, Ticaret kanununa göre 10 yıl evrakları saklama yükümlülüğünüz var.

Ama bu ülkede bazı vatandaşlar evinde çekmecesinde sakladığı kurumda olmayan dekontlarla emekli olabildi. Kazara atılsa ne kadar uğraşılırdı bilemiyorum.

O yüzden bence çok gereksiz değil ise hiçbir şeyi atmayın.

Ayrıca belli bir süre sonra arabanızı en arkaya çeken sokak arası otoparkçısının size verdiği saman kağıda kaşe basılmış kağıdın resmi bir döküman olmadığını veya kredi kartı slipleri ile beraber fiş veya fatura gerekli olduğunu da öğrenmek lazım :)

O yüzden en önemli şey aklınıza takılan en ufak konuyu bile sorun. Çekinmeyin. Sorduğunuz müşavirlik firmaları için bu sorular iş değil aslında inanılmaz bir kaynak. Soru sorarak onların vaktini almış değil, işlerini geliştirmelerini sağlamış oluyorsunuz. Çünkü her meslekte olduğu gibi bizde de bir süre sonra mesleki körlük olabiliyor.

Sonuç olarak; belki de en önemlisi şirket kurulduktan sonra bazı kişilere sorumluluk verseniz dahi asıl sorumluluğun sizde olduğunu unutmayın. “Şirket sizin şirketiniz”, danışmanların veya personellerin değil. Yani Allah Korusun bir problem olursa hukuken ve maili olarak sorumlu siz oluyorsunuz onlar değil.

Bir Alman Atasözü ile bitirelim o zaman :)

Güven iyidir ama kontrol etmek daha iyidir.

Görüşmek üzere

Arkadaşlar bu arada biz önemli konuları, ödeme son günlerini vb. şeyleri mailchimp üzerinden listemizdekilere mail atıyoruz.

İsterseniz bize mail gönderirseniz sizi de o listeye ekleriz veya sayfanın altındaki forma mail adresinizi de yazabilirsiniz.

Özmen Mali Müşavirlik