Yurt dışı hisse senedi alınması ve gelir elde edilmesi durumunda vergisel yükümlülükleriniz var mı ?
Yurt dışı hisse senedi alınması ve gelir elde edilmesi durumunda vergisel yükümlülükleriniz var mı ?

Yurt dışı hisse senedi alınması ve gelir elde edilmesi durumunda vergisel yükümlülükleriniz var mı ?
Evet var. Bildiğiniz üzere hisse senedi alınca
Alım-Satım kazancınız olabilir.
veya temettü (kar dağıtımı) nedeni ile gelir elde etmiş olabilirsiniz.

Bizim vergi kanunlarımıza göre kar payı-temettü geliri yani iradı ile hisse alım-satım kazancının vergilendirilmesi farklı. Bu konuda bilgi veren yazılarda genelde aynı şeymiş gibi yazılıyor ama lakin ki öyle değildir :)
Bu tip kazançlara menkul kıymet kazancı ve diğer kazanç ve iratlar/gelirler deniyor ve her yıl Mart ayında bir önceki senenin gelirleri için beyanname vermeniz gerekiyor.
Mesela 2025 Yılı Mart ayında 2024 yılı yurt dışı hisse senetleri için beyanname verilmesi gerekli.
Şahıs şirketiniz olsa da bu tip gelirler yıllık beyan ediliyor, 3 aylık değil
Hisse senedi temettü veya alım satım kazançları için şirket kurmanıza gerek bulunmuyor. Nasıl kira geliri olanlar yılda bir beyanname veriyor ise burada da aynı şekilde yıllık beyan verilmesi yeterli oluyor.

Yurt dışı hisseler için vergiyi neden Türkiye’ye ödüyorum diyorsanız bunun nedeni yurt içi yerleşikler vergisini buraya öder. Yurt içi yerleşik de 183 günden fazla Türkiye’de olmak demek.
1-Alım-Satım Kazancı
Vergiyi Nasıl Hesaplayacağım?
Elde etmiş olduğunuz kazancı Türk Lirasına çeviriyorsunuz.
Sonrasında yıllık gelir vergisi beyannamenizde beyan ediyorsunuz.
Eğer hisseleri elde tutma süresinde Yİ-ÜFE endeksinde %10’un üzerinde bir artış olmuş ise TL karşılığı alış bedeli bu artış oranı kadar artırıyorsunuz ki gereksiz vergi ödemeyin.
Yani şu şekilde;
Alış bedeli ve satış bedelini; alım ve satım tarihlerindeki kurlardan TL’ye çevirin
Alım ve satım tarihleri arasındaki dönemde Yİ-ÜFE artış oranı %10 ve üzerinde çıkarsa, alış maliyeti bu oranda artırın.(Ev alma-satma sitelerinde endeksleme araçları var arkadaşlar. Oradan da hesaplayabilirsiniz, Üfe vb. kelimeler gözünüzü korkutmasın)
Sonra çıkan farkın vergisini hesaplayın.
Yurt dışı hisse senedi alım-satım kazançlarında belli bir sınıra kadar vergi ödenmeyecek gibi bir durum yok.
Yani istisna söz konusu değil
İlginç bir konu var. Zarar etseniz de kurdan kazandıysanız yine vergi ödemeniz gerekebiliyor, işte o yüzden endexlemeyi doğru yapıp maliyetinizi tam görmeniz önemli.
2-Kar Dağıtım Kazancı-Temettü
Yurt dışındaki şirket hisselerinden elde edilen kar payları/temettüler de beyan edilmek zorunda.
Yabancı şirket kar payları için beyan sınırı 2024 yılı için 13.000 TL.
Elde edilen kar payı tutarı 13.000 TL’den fazla ise gelirin tamamı beyan ediliyor.
2024 yılı için bu tutar 13.000 TL
Hisse senedi kar payı hesabınıza geçmiş ise o günün kurundan TL’ye çevirilerek beyan edilecek tutar hesaplanıyor.
Yurt dışındaki banka hesabınızda bu kapsamda.
Yurtdışında ödenen vergiler var ise çıkan vergiden mahsup ediliyor.( Çok zor ama bu mahsup işlemi )
Buna göre, ……. A.Ş. ve …………. A.Ş. aracı kurumları vasıtasıyla elde edilen temettü gelirleri üzerinden ABD’de yapılan kesintilerin gelir vergisi beyannamesinde mahsubu, yabancı memlekette vergi ödendiğinin yetkili makamlardan alınan ve mahallindeki Türk elçilik veya konsoloslukları, yoksa orada Türk menfaatlerini koruyan memleketin aynı mahiyetteki temsilcileri tarafından tasdik olunan belgelere istinaden mümkün bulunmaktadır.
Mahsup yapılırken ödeyeceğiniz toplam vergiden değil, bu işten kazandığınız Türkiye’den ödemeniz gereken vergiden mahsup etmeniz lazım.
Kira geliriniz nedeni ile ödeyeceğiniz vergiden yurtdışında sizin adınıza kesilmiş vergiyi düşemiyorsunuz.

Yurt içi kar dağıtımı gelirlerinden farklı olarak yurtdışı temettü gelirinin tamamı vergi konusuna girer. Yurt içinde % 50 si beyan ediliyor. Ayrıca ABD’deki ETF’lerin İrlanda’da yaratılmış versiyonları vergi açısından avantajlı. ABD Türkiye arası anlaşmaya istinaden 20% stopaj kesilirken (Türkiye’deki vergi hariç), İrlanda domiciled olanlar için 15% stopaj ABD’de kesildikten sonra İrlanda’da ekstra bir vergi alınmıyor. Ancak yine de Türkiye mukimi iseniz burada ETF geliriniz için beyanname vermeniz gerekli. Ek olarak ETF almak yerine Türkiye’deki aracı kurumların sunduğu yabancı yatırım fonları da mantıksız değil.(bence) QQQ ve VOO nun ireland domiciled versiyonlarında vefat durumunda 60.000 usd üzeri ise Abd versiyonlarına göre %40 kesme durumu da yok
3-Parayı getirmesek bile beyan verecek miyiz ?
Kanunda gelir Türkiye’deki hesaplara intikal ettirilmemiş olması halinde dahi beyana konu edilmelidir şeklinde bir durum söz konusu…
Yani parayı getir, getirme beyan et diyorlar.
O ülkede çok anormal bir durum olacak, (sizin iradeniz dışındaki sebeplerden parayı kullanabilme hakkına sahip olamayacaksanız) Türkiye’ye getirdiğiniz yıl beyan etmek gibi bir hakkınız bulunuyor.

IRS’den 1042 geldiğinde panik yapacağınız veya aksiyon almanız gereken bir durum söz konusu değil. Merak etmeyin.
4-Beyannameyi Ne Zaman Nasıl Veriyoruz ?
Her yıl Mart ayında bir önceki yılın gelirleri hesaplanıp beyan ediliyor ve vergisi 2 taksitte Mart ve Temmuz aylarında ödeniyor.





